Statut UKS „OKAY” Opole
ROZDZIAŁ I
§1
Uczniowski Klub Sportowy „OKAY”, zwany dalej „Klubem” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków.
§2
- Siedzibą Klubu jest Publiczna Szkoła Podstawowa nr 29 w Opolu przy ul. Szarych Szeregów 1.
- Terenem działania Klubu jest miasto i gmina Opola.
§3
- Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą „Prawo o stowarzyszeniach”, ustawą o systemie oświaty, ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz w oparciu o własny statut.
§4
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§5
Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków i stowarzyszeń sportowych.
ROZDZIAŁ II
§6
Celem działalności Klubu jest:
- planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów – członków Klubu w oparciu o możliwości bazowe i sprzętowe szkoły oraz pomoc organizacyjną i materialną szkoły, rodziców i sympatyków Klubu;
- angażowanie innych uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych;
- uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działania samorządu terytorialnego i poza nim;
- organizowanie zajęć sportowych dla uczniów dla poprawy i rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej;
- organizowanie zajęć sportowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji zdrowotnej;
- organizowanie uczniom różnorodnych form współzawodnictwa sportowego;
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości młodych sportowców;
- prowadzenie działalności mającej na celu upowszechnianie kultury fizycznej, podnoszenie sprawności fizycznej i promowanie zdrowego stylu życia społeczności Opolszczyzny;
- działanie na rzecz wyrównywania szans dzieci i młodzieży z rodzin o trudnej sytuacji życiowej;
- działanie na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, patologiom społecznym, w szczególności narkomani i alkoholizmowi zagrażającym środowisku dzieci i młodzieży;
- działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- działanie na rzecz upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
- działania na rzecz krzewienia turystyki i krajoznawstwa oraz aktywnych form wypoczynku dzieci i młodzieży, szczególnie w postaci organizacji obozów sportowych, kolonii, rajdów, zlotów, spływów i innych form wypoczynku;
- działania na rzecz edukacji, oświaty i wychowania dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie różnych form edukacji pozaszkolnej.
§7
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współpracy z Dyrekcją i Radą Rodziców macierzystej szkoły, innymi klubami, stowarzyszeniami i związkami sportowymi oraz władzami samorządowymi.
§8
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz organizacyjnej i materialnej pomocy szkoły, rodziców uczniów i sportowych władz miasta.
ROZDZIAŁ III
§9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych;
- wspierających.
§10
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie, rodzice, nauczyciele i sympatycy, którzy złożą pisemną deklarację i zostaną przyjęci przez Zarząd w poczet członków Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”;
- zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu;
- uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub;
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu;
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§12
Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i osoby fizyczne, które popierają cele Klubu, zadeklarują pomoc materialno – finansową oraz na podstawie pisemnej deklaracji zostaną przyjęte przez Zarząd w poczet członków Klubu.
§ 13
Członkowie wspierający mają prawo do:
- uczestnictwa bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu;
- zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu;
- korzystania z innych uprawnień określanych przez Zarząd Klubu.
§14
Do obowiązków członków Klubu należy:
- branie czynnego udziału w działalności Klubu;
- przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu;
- godne reprezentowanie barw Klubu;
- płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebranie Klubu.
§15
Członkostwo w Klubie ustaje:
- poprzez dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu Klubu;
- automatycznie w przypadku rozwiązania się Klubu;
- automatycznie w przypadku nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy;
- poprzez skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- działania na szkodę Klubu,
- nie opłacania składek członkowskich przez okres 3 miesięcy.
- W przypadku pkt 4 Zarząd zawiadamia osobę zainteresowaną o podjętej uchwale. Od uchwały Zarządu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od daty jej otrzymania.
§16
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja trwa 3 lata. Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania.
- Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§17
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd raz na trzy lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz w roku.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 1/3 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§18
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- przyjmowanie i rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązaniu Klubu,
- ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych o ile termin był podany w zawiadomieniu;
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§19
- Zarząd Klubu składa się z 5 do 7 członków wybieranych przez Walne Zebranie, którzy z spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej połowy liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Sekretarzem.
- Do reprezentowania Klubu upoważniony jest jednoosobowo Prezes lub Sekretarz.
§20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- realizacja uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków Klubu,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§21
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 2 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Przewodniczącego i Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- składanie sprawozdań z całokształtu działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
- występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§22
Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
- upływu kadencji;
- ustania członkostwa w Klubie;
- zrzeczenia się udziału w tych organach;
- odwołania przez Walne Zebranie klubu.
§23
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
ROZDZIAŁ IV
§24
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu.
§25
- W razie naruszenia postanowień statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu wymierzanie następujących kar:
- upomnienie,
- nagana,
- wykluczenie.
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie do 30 dni.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
ROZDZIAŁ V
§26
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowa.
§27
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie,
- darowizny i zapisy,
- dotacje na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone Klubowi,
- dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny,
- dochody z majątku,
- inne wpływy.
§28
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy Prezesa lub Sekretarza.
§29
Obsługa księgowo-finansowa Klubu będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami przez podmiot, z którym Zarząd Klubu podpisze umowę.
ROZDZIAŁ VI
§30
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§31
-
-
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.
-